ABC budżetu - sprawdź zanim zgłosisz projekt

ABC budżetu - sprawdź zanim zgłosisz projekt

Zgłaszając swoją propozycje zadań, pamiętaj że Twój projekty musi spełnić określone w Regulaminie wymogi formalne. O czym zatem należy pamiętać i na co zwrócić uwagę?

  •  Zadania finansowane z budżetu obywatelskiego mogą mieć charakter lokalny lub ogólnomiejski.
    • Pod pojęciem zadań lokalnych rozumie się zadania realizowane w ramach działających w mieście samorządów osiedli.

    • Pod pojęciem zadań ogólnomiejskich rozumie się zadania służące mieszkańcom całego miasta, co oznacza, że dotyczą one potrzeb mieszkańców więcej niż jednego osiedla.

  • W ramach budżetu obywatelskiego mogą być realizowane zadania zlokalizowane na terenie Miasta, które są ogólnodostępne, stanowią lub będą stanowić majątek Miasta. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane następujące zadania:

    • których wymagany budżet całkowity na realizacje jest niezgodny z  limitami finansowymi wskazanymi w § 6 ust. 2 regulaminu;
    • które po realizacji generowałyby koszty utrzymania niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania;
    • które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego;

    • które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenie wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie;

    • które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności;

    • które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia.

  • Propozycje zadań do budżetu obywatelskiego może składać każdy mieszkaniec Miasta, który w momencie wypełniania wniosku ma ukończone 16 lat.
  • Do formularza zgłoszenia zadania wnioskujący dołącza listę poparcia dla projektu, podpisaną przez co najmniej 15 mieszkańców miasta, którzy ukończyli 16 rok życia.

  • Zgłaszający propozycję zadania określa przybliżony koszt realizacji projektu według własnego oszacowania. Ostatecznej wyceny dokonuje Burmistrz w procesie weryfikacji zgłoszonych zadań.

  • Koszt realizacji jednego zadania nie może być wyższy niż 30% środków finansowych przeznaczonych na realizację budżetu obywatelskiego oraz być niższy niż jeden tysiąc złotych.

  • Zgłoszone przez mieszkańców propozycje zadań do budżetu obywatelskiego podlegają weryfikacji, której dokonuje Zespół do spraw realizacji budżetu obywatelskiego Gminy Miejskiej Turek powołany zarządzeniem Burmistrza.

  • Wyniki weryfikacji są podawane do publicznej wiadomości przez Burmistrza. Informacja o wynikach weryfikacji zawiera co najmniej wykaz złożonych propozycji zadań, szacunkowy przyjęty koszt zadania, oznaczenie „przyjęty" lub „odrzucony" dla każdej z propozycji oraz uzasadnienie rozstrzygnięć dla propozycji odrzuconych.

  • W przypadku odrzucenia projektu w wyniku weryfikacji wnioskodawcy przysługuje możliwość złożenia protestu.

  • Z przyjętych zadań tworzona jest lista projektów, które poddane będą pod głosowanie mieszkańców. Lista ta podlega podaniu do publicznej wiadomości.

  • Każdy głosujący oddaje głos na trzy różne projekty, przy czym najwyżej oceniony przez głosującego projekt otrzymuje 3 punkty, a najniżej oceniany 1 punkt.

  • Suma uzyskanych punktów decyduje o kolejności projektów na liście do realizacji.



Załączniki:

Udostępnij ten artykuł